Nieuws Ziek
14 oktober 2021

deel

1 op 5 stelt medische zorgen uit omwille van de kosten

Wie maakt helemaal geen gebruik van gezondheidszorgen en waarom? De Onafhankelijke Ziekenfondsen gingen met een enquête op zoek naar de antwoorden. 

niet-gebruikers medische zorg 

Het aantal mensen dat helemaal geen gezondheidszorgen gebruikt, daalt. In 2010 ging het nog om 7 % van de leden van de onafhankelijke ziekenfondsen. In 2018 maar om 5,4 %. Maar wie zijn die niet-gebruikers anno 2020? Vaak zijn het mannen die geen gebruik maken van gezondheidszorgen, ze wonen vaker alleen zonder partner en voelen zich vaker in uitstekende gezondheid. Nietgebruikers vertonen evenwel ook meer angst voor onderzoeken. Sommigen doen zelfs geen beroep op een tandarts, huisarts of specialist wanneer ze een medisch probleem hebben. De helft van de nietgebruikers geeft ook aan geen hulp van een psychiater of psycholoog te willen zoeken, mochten ze mentale problemen hebben. 

Uitstel door pandemie

Uiteraard speelde COVID-19 een belangrijke rol in het gebruik of niet-gebruik van geneeskundige verzorging in 2020: twee op de vijf respondenten zegt dat ze in 2020 zorg uitstelden omwille van de epidemie en ongeveer een op de vier geeft aan bang te zijn een zorgverlener te raadplegen omwille van COVID-19. Voornamelijk voor mond- en tandzorg werd minder gekozen, met bijna een kwart van de respondenten die aangaven dat dergelijke zorg werd uitgesteld.

medische zorg financieel

Andere opmerkelijke redenen waarom zorg wordt uitgesteld: een op de vijf respondenten geeft financiële redenen op voor het uitstellen van zorg en één op de acht kan de uitleg van zorgverleners maar moeilijk begrijpen.

 

 

Lees ook

23 november 2021

De impact van corona op het ziekenfonds

Ook als ziekenfonds voelen we de impact van het coronavirus zeer hard. Meer en meer mensen worden ziek, waardoor onze medewerkers meer documenten moeten verwerken. Denk maar aan de terugbetaling van ziektebriefjes, het behandelen van uitkeringen en medische akkoorden. Helaas treft corona ook onze medewerkers, waardoor we met minder mensen meer werk moeten verzetten en minder telefonisch beschikbaar zijn. Je hebt misschien zelf al gemerkt dat de wachttijden oplopen als je ons belt.

We werken aan onze bereikbaarheid: de laatste maanden hebben we al 31 mensen aangeworven om onze teams te versterken en op korte termijn plannen we om nog 10 mensen aan boord te nemen. Zodat jij zo terug kunt rekenen op de service die je van ons gewend bent. We bedanken je alvast voor je begrip.

LAATSTE UPDATE: dinsdag 23 november 2021 (lees verder onder de foto)